Forberedelse: 10 minutter
Tilberedning: 15 minutter
Nok til: 1 stort glas
Ingredienser:
- 1½ kg. rabarber
- 300 g. sukker
- 3 spsk. citronsaft
- 3 spsk. majsstivelse
- 1 dl. vand
Sådan gør du:
- Skær din rabarber i små stykker
- Kom rabarber, sukker og citronsaft op i en gryde og lad det komme i kog
- Lad det koge i 10-12 minutter til rabarberne er stort set udkogt
- Bland vand og majsstivelse i en kop
- Kom majsstivelsen op i kompotten og lad det koge i yderligere 1 minut
- Kom det hele på et stort, atamon-skyllet glas og lad det køle helt af
Den her kompot hører oprindeligt til tiramisu-opskriften, men jeg har også brugt kompotten i ice cream pie, til pandekager til morgenmaden, på skyr osv. Den har mange anvendelsesmuligheder.
Vi skal bruge rabarber skåret i små stykker, sukker, citronsaft, vand og majsstivelse.
Kom rabarber, sukker og citronsaft op i en stor gryde.
Lad det koge i 10-12 minutter.
Bland nu majsstivelse og vand i en lille kop og rør det godt ud.
Når vores rabarber begynder at se udkogt ud er vi klar.
Tilføj majsstivelsen og lad det koge med i 1 minuts tid.
Så er kompotten klar. Jo mere røde dine rabarber er, jo mere rød bliver kompotten. Jeg brugte i denne portion en blanding af røde og grønne rabarber.
Find dit store, atamon-skyllede glas frem og en stor tragt.
Kom kompotten på glas og luk glasset med det samme. Hvis du skal bruge kompotten i din tiramisu, vil jeg anbefale at lave den dagen i forvejen, så den er helt kold, når du skal samle din tiramisu.








