Forberedelse: 10 minutter
Tilberedning: 15 minutter
Nok til: 1 stort glas


Ingredienser:

  • 1½ kg. rabarber
  • 300 g. sukker
  • 3 spsk. citronsaft
  • 3 spsk. majsstivelse
  • 1 dl. vand

Sådan gør du:

  • Skær din rabarber i små stykker
  • Kom rabarber, sukker og citronsaft op i en gryde og lad det komme i kog
  • Lad det koge i 10-12 minutter til rabarberne er stort set udkogt
  • Bland vand og majsstivelse i en kop
  • Kom majsstivelsen op i kompotten og lad det koge i yderligere 1 minut
  • Kom det hele på et stort, atamon-skyllet glas og lad det køle helt af

Den her kompot hører oprindeligt til tiramisu-opskriften, men jeg har også brugt kompotten i ice cream pie, til pandekager til morgenmaden, på skyr osv. Den har mange anvendelsesmuligheder.

Vi skal bruge rabarber skåret i små stykker, sukker, citronsaft, vand og majsstivelse.

Kom rabarber, sukker og citronsaft op i en stor gryde.

Lad det koge i 10-12 minutter.

Bland nu majsstivelse og vand i en lille kop og rør det godt ud.

Når vores rabarber begynder at se udkogt ud er vi klar.

Tilføj majsstivelsen og lad det koge med i 1 minuts tid.

Så er kompotten klar. Jo mere røde dine rabarber er, jo mere rød bliver kompotten. Jeg brugte i denne portion en blanding af røde og grønne rabarber.

Find dit store, atamon-skyllede glas frem og en stor tragt.

Kom kompotten på glas og luk glasset med det samme. Hvis du skal bruge kompotten i din tiramisu, vil jeg anbefale at lave den dagen i forvejen, så den er helt kold, når du skal samle din tiramisu.